یزدفردا :آنکارا- سه روز پیش در نزدیکی خانه نو گوردن (‪ )Neve Gordon‬پروفسور کرسی علوم سیاسی دانشگاه بن گورین اسراییل و نویسنده کتاب مشهور اشغال اسراییل چند موشک حماس منفجر شد که این موضوع موجب شد تا او در واکنش به این حملات و تقابل میان رژیم صهیونیستی و غزه نکاتی را مطرح کند.

وی در واکنش به این حملات و تحولات غزه نکاتی را که حکایت از اوضاع نابسامان در سرزمین های اشغالی و به ویژه نظام اجتماعی اسراییل دارد را با یکی از سرشناس ترین روزنامه نگاران به نام ایمی گودمن مطرح کند.
آنچه که مسلم است این است که رژیم صهیونیستی سانسور شدیدی را بر رسانه های داخلی اعمال می کند به طوری که هرگز خبری از داخل این رژیم و به ویژه اوضاع نابسامان و آشفته سرزمین های اشغالی به بیرون درز نمی کند.
آنها سعی می کنند با تبلیغات گسترده و برنامه ریزی شده تمامی فضای خبری را در کانالی طراحی شده هدایت کنند.
متن منتشر شده مصاحبه پروفسور نوگوردن از داخل سرزمین های اشغالی در سایت اکنون - دمکراسی ( ‪ ) democracy-now‬در معرض قضاوت عموم قرار داده شده است . هر چند که این متن که تا روز گذشته به علت نفوذ عوامل صهیونیستی قابل رویت بود، امروز بدون هرگونه توضیحی مسدود شده است ! در گزارش زیر اظهارات این پروفسور کرسی علوم سیاسی از داخل اسرائیل به وضوح می تواند فضای آشفته داخلی اسرائیل را بیان کند.
نو گوردن در این گفت و گو این گونه آغاز می کند، چند ساعت پیش چندین راکت در نزدیکی خانه ما منفجر شد و در حال حاضر من و فرزندانم چندین روز است که در پناهگاه ها زندگی می کنیم. اما با همه این مشکلات من همچنان فکر می کنم آنچه اسرائیل انجام می دهد دیوانگی محض است.
وی با اشاره به این که به ظاهر اسرائیل سه سال پیش دست از سر غزه برداشت، اما در واقع در تمام این مدت سعی کرده است حاکمیت خود را به هر طریقی بر این منطقه اعمال کند، افزود : ما مرزها را کنترل کردیم. ما یک بایکوت اقتصادی را در غزه ایجاد کردیم. مردم آنجا در واقع در یک زندان زندگی می کنند.
او ادامه می دهد ، آنها ( حماس ) با موشک پاسخ ما را می دهند، به این خاطر که این تنها چیزی است که برای دفاع از خود اختیار دارند. من فکر می کنم حمله اسرائیل به غزه هیچ ارتباطی به قضیه پرتاب موشک ها ندارد.
نو گوردن در بخش دیگری از سخنان خود می گوید : جنبش های انتخاباتی در اسرائیل آغاز شده است و آنها سعی دارد اعتبار از دست رفته ارتش را که پس از تحقیر سال ‪ ۲۰۰۶‬اتفاق افتاد ( اشاره به جنگ ‪۳۳‬روزه با حزب الله لبنان ) دوباره به دست بیاورند. آنها این کار را از طریق بمباران و قتل عام مردم به انجام می رسانند و ما به این کار آنها از اینجا نه می گوییم.
وی تاکید می کند : من فکر می کنم که هم امروز و هم در طول سالیان گذشته اسرائیل بزرگ ترین مانع رسیدن به صلح در خاورمیانه بوده است.
او ادامه می دهد : باراک اوباما می تواند نقش مهمی را در پایان بخشیدن به درگیری ها بازی کند و من فکر می کنم که او می تواند دولت اسرائیل را به منظور رسیدن به توافق با مردم فلسطین تحت فشار بگذارد. اما از سوی او من فقط سکوت می شنوم.
این پرفسور کرسی علوم سیاسی در دانشگاه بن گورین در علت دخالت اوباما در تحولات خاورمیانه چنین عنوان می کند : اوباما باید در این مساله دخالت کند، به این خاطر که در اسرائیل هر حکومتی که بر سر کار بیاید در مسیر صلح قرار نخواهد گرفت. از این رو که یک اقلیت قدرتمند وجود دارند که هر دولتی را که از طریق انتخابات بر سر کار بیاید تحت کنترل می گیرد و مانع از صلح می شوند.
او می افزاید : من فکر می کنم که باید یک دخالت از خارج صورت بگیرد و با گذر از دولت اسرائیل، به طور مستقیم به سوی مردم برود و اوباما باید این کار را انجام دهد. اما نمی دانم آن را انجام می دهد یا نه.
در اسرائیل نیز به رغم سکوت رسانه ای آمریکا و اسرائیل مخالفت هایی وجود دارد. من خودم به همراه فرزندانم در تظاهراتی در تل آویو شرکت کردیم . تعداد تظاهرکنندگان بین پنج تا ‪ ۱۰‬هزار نفر بود که نسبت به جمعیت اسرائیل تعداد کمی نیست.
پرفسور نو گوردن افزوده است : اما به رغم همه اینها، بیشتر مردم اسرائیل توسط یک اندیشه پلید فریب خورده اند و همین باعث شده است که صدای مخالفان صدای ضعیفی باشد. آنها تصور می کنند که اسرائیل سه سال پیش غزه را ترک کرده است، اما حماس هم چنان به سوی ما موشک شلیک می کند اما بیشتر مردم جزئیات مسئله را فراموش کرده اند و این جزئیات این است که اسرائیل هم چنان حاکمیتش را بر آن منطقه حفظ کرده است و این دروغی بسیار بزرگ است که ما از غزه خارج شده ایم .
او خطاب به مردم فریب خورده سرزمین های اشغالی تصریح می کند : این که فلسطینیان در یک قفس زندگی می کنند،. این که آنها غذا ندارند، برق ندارند ، آب ندارند. هنگامی که شما این جزئیات را فراموش کنید، می گویید ما دست از سرشان برداشتیم، اما آنها همچنان به ما حمله می کنند و این آن چیزی است که رسانه های اقلیت صهیونیست در سر مردم فرو می کنند و از آن نتیجه می گیرند که جنگ امری عقلانی است !
نو گوردن ادامه می دهد : اما اگر شما نگاهی به آنچه در این سه سال بر غزه رفته است، بیاندازید و به یاد آورید که اسرائیل با فلسطینیان چه کرده است، آن گاه حتما به این موضوع پی خواهید برد که این مقاومت فلسطینیان است که به نظرتان عقلانی خواهد آمد .
شایان ذکر است متن گفت وگوی پرفسور نو گوردن همان گونه که ذکر شد در سایت اکنون - دمکراسی با لینک :
_‪http://www.democracynow.orgمنبع : 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا